Docentcompetenties digitale geletterheid
De afgelopen jaren is de maatschappij heel erg veranderd. Media en technologie krijgen steeds meer invloed. Ook voor het onderwijs heeft dat gevolgen!
Goed onderwijs start met een goede visie. Wat wil je je leerlingen meegeven? En hoe vertaalt zich dit in de klas? In je lessen moet het doel dat je wilt bereiken met de leerlingen steeds voorop staan. Als het doel helder is en je kent je doelgroep, kun je bepalen of technologie hieraan bij kan dragen. Hiervoor heb je als docent wel kennis en vaardigheden nodig op het gebied van digitale geletterdheid.
In de Digcompedu zijn deze competenties vertaald in 6 gebieden waarbinnen technologie een rol speelt. In de afbeelding hiernaast zie je deze gebieden weergegeven. Het eerste gebied omvat professionele competenties van leerkrachten en gaat over het vinden van kennis en informatie om jezelf te professionaliseren en het efficient digitaal samenwerken met collega's.
De volgende vier gebieden gaan over je pedagogische digitale competenties, het inzetten van technologie in goed onderwijs. Denk hierbij aan het kunnen vinden, selecteren en aanpassen van digitale hulpmiddelen; het inzetten van technologie ter ondersteuning van je klassenmanagement; het inzetten van technologie en interpreteren van data bij het beoordelen van je leerlingen en empowerment van leerlingen, oftwel het inzetten van technologie om te werken aan kansengelijkheid.
Het laatste gebied is het vergroten van de competenties van je leerlingen op het gebied van digitale geletterdheid. Hiermee wordt bedoeld dat je les moet kunnen geven over digitale geletterdheid om je leerlingen voor te bereiden op een plek in de maatschappij.
Klik hier om de poster te dowloaden.
Klik hier om het originele Digcompedu Framework van de Europese Unie te downloaden.