Professionaliseringsaanbod 2023-2024

In opdracht van het Ministerie is het SLO bezig met het formuleren van kerndoelen voor digitale geletterdheid. Om je daar op voor te bereiden zijn er voor docenten van KOE, Consent en VCO ook komend schooljaar weer praktische workshops te volgen bij Diskoever! In anderhalf uur leer je hoe een tool of technologie werkt én hoe je deze in je klas kan inzetten.

Praktische ICT-vaardigheden aanleren, een makkie met Google Classroom


Documenten opslaan en terugvinden, werken met tekstbestanden, een presentatie maken en samenwerken. Met de apps van Google verwerven je leerlingen praktische ict-vaardigheden. 

Vanuit Google Classroom kunnen gebruikers eenvoudig samenwerken, opdrachten uitdelen en materialen ter beschikking stellen aan elkaar. In deze workshop leer je wat de mogelijkheden zijn binnen dit platform én hoe je dit in de klas kan inzetten om je klassenmanagement te vereenvoudigen. 

We gaan het in ieder geval hebben over Google Classroom, Google Drive, Google Docs, Google Presentaties en hoe deze apps samenwerken.

Laat zien wat je geleerd hebt!

Aan het eind van een thema wil je graag weten wat leerlingen geleerd hebben. Dat kan met een toets. Een meer actieve vorm van leren en presenteren is het maken van foto's, stopmotion of film waarin je laat zien wat je geleerd hebt.  

Wij zien eindeloos veel mogelijkheden in het werken met de greenscreen-box! 

Je werkt vakoverstijgend aan verschillende doelen: 

  • De inhoudelijke kennisdoelen passend bij het thema. 
  • Taaldoelen met betrekking tot spreekvaardigheid, communicatie en presentatie. 
  • Doelen rondom mediawijsheid en praktische ict-vaardigheden. Leerlingen leren dat beeldmateriaal gemanipuleerd kan worden. Ze gebruiken software en apps om een boodschap over te brengen. 

Van het filmen van een echt journaal tot het fotograferen van speelgoeddieren in hun “natuurlijke leefomgeving”. En van het maken van stop-motion films tot het naspelen van een boek. Het kan allemaal met de techniek van de green screen. Het werken ermee is heel goed en snel te leren.

Computational thinking?!? Waarom, hoe en wat? (groep 5 tot 8)

Al onze leerlingen moeten zich staande kunnen houden in de digitale samenleving nu en in de toekomst. Ze moeten oplossingen voor problemen kunnen bedenken, deze kunnen testen en verbeteren. Dat is de kern van computational thinking! De vaardigheden die in dit leergebied aan bod komen, komen op veel meer gebieden van pas dan alleen bij het programmeren van computers. 

In deze workshop leggen we uit wat computational thinking is. We beginnen bij de basis. We laten je kennismaken met verschillende manieren van programmeren en laten je zien dat je stiekem al meer doet aan programmeren dan je dacht. We gaan aan de slag met scratch en laten je andere tools zien die je zou kunnen inzetten in de klas. Voor je het weet stoom jij je leerlingen klaar voor een prachtige, technische toekomst.

Bouw je eigen wereld met Minecraft!

Stel je voor! Je bent in de klas aan het werk over het thema de Middeleeuwen en wilt weten wat je leerlingen geleerd hebben over de leefomgeving van de Ridders. Dit zou je kunnen bevragen met een toets… 

Maar.. Je kan ze ook een ontwerp laten bouwen in Minecraft, waarin ze individueel of samen op actieve manier laten zien wat ze geleerd hebben. Met diverse blokken bouwen de leerlingen een kasteel en alles wat daar bij komt kijken. Met borden kunnen ze daar ook nog extra informatie bij kwijt.  

Door in Minecraft met de camera foto’s te maken, kunnen ze een logboek bij houden en uitleggen waarom ze bepaalde zaken gebouwd hebben.  

En dit is natuurlijk mogelijk voor heel veel thema’s! 100% betrokkenheid gegarandeerd!  

Enquetes en toetsen zonder nakijkwerk!

Met Microsoft Forms en Google Formulieren ontwerp je heel eenvoudig je eigen vragenlijsten. Deze kun je op verschillende manieren inzetten:

  • Je wilt met je leerlingen een onderzoek doen en ze moeten behoeften uitvragen of een interview doen.
  • Je wilt als school je ouderpopulatie bevragen over een specifiek onderwerp.
  • Je hebt een informatieavond georganiseerd en wilt een aanmeldformulier maken.
  • Je hebt een les gegeven en wilt weten of je leerlingen de stof hebben begrepen.

Je kan verschillende vraagtypes gebruiken en formatief evalueren zonder beoordeling of summatief met beoordeling, waarbij je zelf bijna niet na hoeft te kijken!

Beide tools komen aan bod, we laten zien dat ze veel overeenkomsten hebben en leggen de verschillen uit. We geven een overzicht van de verschillende vraagtypes die mogelijk zijn en een uitleg over de instellingen rondom delen en beoordelen.

Doe je mee? Klik hier om naar het scholingsplein te gaan!